Trinexus Aqua Hajósboltok 2013.01.17. 09:45

Egy éve süllyedt el a Costa Concordia

Még a hajózással különösebben nem foglalkozó laikusok is izgatottan figyelték a híreket, amikor 2012. január 13-án éjjel a média világgá röpítette a szomorú szenzációt, az olasz partok mellett szerencsétlenséget szenvedett a Costa Cruises hajózási társaság büszkesége, a Concordia nevű luxushajó. Soha ekkora méretű járművet nem ért még baj a vízen, soha ennyi embert egyszerre nem fenyegetett még a vízi katasztrófa réme.

A luxushajót 2004. és 2005. között építette, a korábbiakban is óriás hajók építésében jeleskedő, szakmai körökben jól ismert olasz Fincantieri gyár, a Carnival Corporation részére. A Carnival Corporation a világ legnagyobb személyszállító hajózási társasága, a cégcsoporton belül 11 hajós céget és több mint 100 hajót üzemeltet, köztük a bajba jutott Concordiát is.

A "concordia" olaszul összhangot, megegyezést jelent, és noha a keresztségben ezt az európai népek harmonikus együttélésére értették, azért nomen est omen alapon gondolhatnánk, hogy a hajó életére is jellemző lesz. Hát nem. Az ütközés utáni órákban minden volt csak összhang nem, a későbbi magyarázkodásokban pedig egyezség nem bukkant fel.

jeffisgr8t-2102127.jpg

A mai napig a víz alatti sziklaperemen fekvő hajóroncs egyébként 450 millió euróba került, monumentalitását jól jellemzi, hogy majdnem 300 méter hosszú, a súlya pedig 114 500 tonna. Sokáig a legnagyobb luxus-utasszállítók egyike volt. Savona és Genova kikötőjéből tett hatalmas utakat 101 ezer lóerős dízelmotorjával a nyugati vizekre, és mediterrán célállomásokra.

A több mint 13 emeletes monstrum majd másfél ezer kabinnal, két szinten 6000 négyzetméteres fitnesz teremmel, 5 étteremmel, 13 bárral és külön kaszinóval, tavaly január 13-án, helyi idő szerint 21:45-kor, indulás után nem sokkal zátonyra futott Giglio szigeténél.

Francesco Schettino, a hajó kapitánya, olasz szokás szerint partközelben akart haladni, hogy onnan kürttel üdvözölje a szigetlakókat, köztük odavalósi kollegáját; ezért kikapcsolta a számítógép-vezérlést és az előre betáplált útvonalat.

jeffisgr8t-4102127.jpg

„Az általam megjelölt útvonal szerint a parttól 600 méterre kellett volna haladnunk.

 Sem az indonéz kormányos, sem a radarfelelős nem értesített, hogy ettől eltérően, egyenesen a sziklák felé tartunk” - mondta. Mint ahogy a hajó mostani pozícióján is látszik, nemhogy 600, de talán 150 méterre sem haladtak a sziklás parttól. Az ütközés menthetetlenül bekövetkezett. A sziget talapzatának éles sziklapereme konzervnyitóként vágta szét az acéltestet, mélyen a vízvonal alatt. A kollapszis okozta 53 méteres lyukon keresztül a víz akadálytalanul folyt be a legalsó szintre, ahol leállítva a motort, dőlésre kényszerítette a hajót. A Concordia szerencsére nem süllyedt el teljesen, csak oldalára dőlve lassan merülni kezdett, majd félig a víz alá kerülve megrekedt a sziklaperemen. A kapitány, állítása szerint a pánik megelőzése végett, csak egy óra elteltével szólt a balesetről, de nemhogy kötelessége szerint vezényelte volna a mentést, de ügyetlen és a felelősségét titkolni próbáló magatartása miatt akadályozta azt. Pipogya viselkedésének a parti őrség vetett végett, aki visszaparancsolta a hajót az utasok előtt elhagyni készülő kapitányt. Ám a késlekedés megbosszulta magát, a hat órás mentőakció során a 4229 utasból, 32-en nem élték túl a szerencsétlenséget.

jeffisgr8t-2152638.jpg

"Azonnal világos volt, hogy a tragédiát Francesco Schettino kapitány okozta.

Mást is terhel felelősség, de Schettino magatartása miatt futott zátonyra a hajó: kézi vezérlésre állította a kormányzást, útvonalat változtatott, és 16 csomós sebességgel haladt. A Costa Concordia ezért ütközött a szikláknak".  - nyilatkozta Francesco Verusio, a még mindig folyó, az eseményeket feltárni próbáló vizsgálatot vezető ügyész. Noha a kapitány felelőssége nem kérdőjelezhető meg, további 12 ember ellen indult vádemelés, akiket különböző egyéb, a balesetet közvetlenül befolyásoló mulasztással vádolnak majd.

Sovány vigasz a károsultaknak a kilátásba helyezett 3-11 ezer euró közötti általános kártérítés, mikor az átélt borzalmakat talán majd egy életen át cipelik.

jeffisgr8t-9102127.jpg

Nem biztos azonban, hogy ennyivel megússza az esetet a Costa Cruisers. Élelmes amerikai ügyvédek milliárdos kártérítésekkel fenyegetik a céget, és még ennél is nagyobb összeget jelenthet a megsemmisítésre ítélt hajó szétbontása és elszállítása.

Noha a közvetlen környezeti csapás veszélye elmúlt a több száz tonna üzemanyag és más veszélyes anyag kiszivattyúzásával, a szigeten élők aggodalma nem alaptalan a turista forgalom hanyatlása miatt, amit aligha kompenzál, a még mindig ott lévő hajóroncs fotózására érkező néhány katasztrófa turista.

Costa-Concordia--001.jpg

A természeti környezet rendjének visszaállításával 430 szakember és 21 vízi jármű foglalkozik, a költségek nagyjából 300 millió dollárra rúgnak, amit a Carnival Corporation fizet ki.

Az idén tartott megemlékezésen, Giglióra érkeztek az elhunytak rokonai, túlélők a hajó utasai és a legénység tagjai közül, az olasz kikötő kapitányságok, valamint a kormány képviselői. Adózzunk egy tiszteletteljes főhajtással a katasztrófa egyetlen magyar áldozatának, a hajó zenekarában játszott Fehér Sándor hegedűművésznek, aki önkéntes segítőként vett részt gyerekek mentésében, és önfeláldozó tevékenységét példaértékűnek mutatta be számos ország újságja, a balesettel foglalkozó cikkeiben.

A cikk megjelenését a Trinexus Aqua Hajósboltok támogatta.

Címkék:baleset tragédia hajó costa concordia Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://hajos.blog.hu/api/trackback/id/tr935023109

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása