Ha akku kábelekről van szó, lehet, hogy a láthatatlan dolgok fognak gondot okozni!
Az akkuk nem voltak még olyan régiek, de az indító mégis elég keservesen hörgött, mielőtt sikerült végül a motort beindítani. Pedig a három éves Optima Bluetop Series 27 Dual-Purpose akkumulátor az előzetes tesztelés során jó állapotúnak bizonyult.
Akkor, gondoltam, nézzük meg a drótvégeket és az akku sarukat. Megtisztítottam az érintkezéseket, és meghúztam az akkukhoz, kapcsolóhoz, indítóhoz és a motorblokkhoz tartozó kábelrögzítő csavarokat - mindhiába. Az indítás továbbra is enyhén szólva vérszegény maradt.
A következő az volt, hogy megnéztem a kábelekben az ellenállást egy műszerrel (multimétereken találunk ohm-mérőt) - ekkor kezdett tisztulni a kép. A motort és az akkut összekötő fő test kábelben az elektromos ellenállás kiverte a plafont. Ugyanez volt a helyzet az egyik akkut az indító kapcsolójával összekötő pozitív kábelben. Megvolt hát a tettes - új, hajózási minőségű cinezett réz kábeleket szereltem be. És igen, a különbség rögtön egyértelmű volt: a motor harsány berregéssel rögtön beindult!
Aztán "boncolásnak" vetettem alá az előző kábeleket, amikben olyan magas volt az ellenállás. Az eredmény igazi rémálom volt: szétporladóban lévő, elszenesedett kábelbelsők. Hogyan alakult ki ez a rémes állapot? A kábeleket hét éve vettem - nem voltak tehát túl régiek, de az állandó tengervizes környezetben történő használat mellett ki voltak téve a korróziónak. A sónedves pára, talán némi akkusavval párosítva áthatolt a szigetelésen - valahol az akkusaru érintkezési pontjain keresztül. Miután a korrózió bevette magát, a megnövekedett elektromos ellenállás miatt keletkezett extra hő tönkretette a réz vezetékeket.
A rossz kábelek komolyabb problémákat is okozhatnak, akár tüzet is. Miközben a generátor próbál töltést átnyomni az egyre rosszabb állapotú kábelen, a fokozódó hőtől a rendszer akár ki is gyulladhat. Egy rossz test kábel akár a generátor töltő képességét is visszavetheti. És mivel a keletkező fölös áram nem tud átjutni az akkuba, ez akár a diódák felrobbanásához is vezethet. Szóval ha az akkuk gyengének tűnnek, először ellenőrizd le a kábeleket a következő 6 bevált tipp segítségével.
Jelek, amik veszélyre utalhatnak:
1. Hallgass: a nehéz indítás az első jele annak, hogy valami nincs rendben. Ne hagyd figyelmen kívül!
2. Tapogass: járatás után tapogasd át az összes akku kábelt. Ha bármelyik forró, keresd meg az okát.
3. Szagolj: a túlmelegedő kábeleknek jellegzetes kellemetlen szaguk van. Ha bármi furcsa szagot érzel, járj utána.
4. Hajlíts: Finoman hajlítsd át a kábeleket. Ha az egyik ellenáll vagy ropogva megtörik - nem is kell tovább keresned.
5. Nézz: Figyeld a műszert; ha 14.5 voltnál többet mutat, az nem jó jel.
6. Ellenőrizz: egy ellenállás-mérő (pl. multiméterben) segítségével teszteld az ellenállást. Ha 1 ohm-nál többet mérsz, az bizony azt jelenti, hogy baj van.
Trinexus 2013.02.15. 11:37
6 tipp az akku kábelek ellenőrzéséhez
Címkék:veszély kábel akku Szólj hozzá!
A bejegyzés trackback címe:
https://hajos.blog.hu/api/trackback/id/tr245081733
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Nincsenek hozzászólások.