A következő hetekben végigmegyünk néhány gyakran előforduló problémán, amik a hajók gyakran váratlan lerobbanásához vezethetnek, valamint bemutatjuk a lehetséges megoldásaikat is, hogy segítsünk felkészülni az esetleges problémákra!
10 egyszerű megoldás a leggyakoribb hajós problémákra
Lehet, hogy Te is láttad már a következő matricát egy hajó hátulján: „Még mindig jobb egy rossz nap a hajón, mint egy jó nap a munkahelyen”. Ez aranyos, de biztos, hogy így éreznél, ha mondjuk a parttól 15 kilométerre sodródnál a nyílt vízen, egy rakomány fáradt és mogorva utassal, miközben a motor az Istennek sem akar beindulni? Hát, ebben a helyzetben nem vicces szlogenre van szükséged – hanem egy tervre.
Előfordul, hogy az egyetlen lehetőséged, hogy segítséget kérj , vagy hivatásos hajóvontatóktól, vagy egy hajóstársadtól. De azért a legtöbb esetben egy felkészült kapitány el tudja végezni azokat a szükséges javításokat, amikkel már segítség nélkül vissza lehet juttatni a hajót a kikötőbe. Megkértünk pár tapasztalt hajó szerelőt, hogy osszák meg velünk azt a 10 leggyakrabban előforduló hibát, ami miatt a hajók lerobbanhatnak, aztán összegyűjtöttünk olyan gyakran említett megoldásokat, amikkel ezeket orvosolni lehet, illetve hogy hogyan lehet elejét venni annak, hogy a jövőbeni kiruccanásoknak váratlan vége legyen.
#1: „Fröcsögés” és Elgyengülés
Úgy tűnik, mintha a hajódban lassan fogyna a szufla (és az első számú lerobbanási ok, az üres üzemanyagtartály kizárható). Nagy valószínűséggel a szűrővel van gond, vagy eldugultak a gyertyák.
Megoldás: cseréld ki az üzemanyag szűrőt – ugye hoztál pótalkatrészt? Ha nem, akkor vedd ki és tisztítsd meg a szűrő elemet az esetleges rárakódott törmeléktől, és szabadulj meg az esetlegesen felgyülemlett víztől. Ha külső-belső motoros hajód van, ne felejtsd el alaposan kiszellőztetni a motor dobozát, mielőtt újraindítod. Ha ezt nem teszed meg, az eltömődött szűrő csak a kisebbik probléma lesz.
Megelőzés: lehet, hogy rossz üzemanyagot vettél, de még valószínűbb, hogy már a hajódban ment tönkre. Ha hosszabb időre majdnem üresen hagyod az üzemanyag tartályt, az páralecsapódáshoz vezethet és víz kerülhet az üzemanyagba. Ha hosszabb időre hagyod magára a hajód, előbb töltsd fel a tartályt, és ha ez 3 hónapnál hosszabb idő, érdemes elgondolkodni üzemanyag stabilizáló használatán. Ez esetben ne felejtsd el elég hosszú ideig járatni a hajót ahhoz, hogy a kezelt üzemanyag is bekerüljön a motorba. A régebbi tartályoknál előfordulhat, hogy némi törmelék gyűlik össze az alján, ami felkavarodhat, ahogy csökken az üzemanyag-szint. Erre a legjobb megoldás az erősebb szűrés lehet – esetleg vehetsz egy nagyobb üzemanyag-szűrőt. És ne feledkezz meg a pótalkatrészekről!
Ha nem az üzemanyaggal van a baj, akkor lehet, hogy a gyújtógyertyákkal. Ez főleg a régebbi külmotorok esetén gyakori, de megéri megnézni őket bármilyen más fajta motornál is. Itt is fontos, hogy legyen nálad pótalkatrész, és az esetleges szereléshez szükséges eszközök.
Legyen nálad: plusz szűrő vagy szűrő elem, és egy szerelőkulcs.
#2: Hajtószíj-szakadás
Valószínűleg az általános motorzajban nem fogod meghallani, ha elszakad a hajtószíj, de rá fogsz jönni, hogy valami nem stimmel, ha a túlmelegedést jelző lámpa elkezd világítani, vagy ha a feszültségmérő azt jelzi ki, hogy a generátor nem működik. A hajtószíj-szakadás belmotorral rendelkező hajóknál fordul elő, és elég hamar leálláshoz vezethet. Működő hajtószíj nélkül nincs se generátor, se vízpumpa.
Megoldás: sok infót lehet találni az interneten különböző trükkökről, hogy hogyan lehet átmeneti hajtószíjat eszkábálni damilból, harisnyából, és hasonlókból; amik lehet, hogy működőképesek is, ám nem sokkal egyszerűbb magadnál tartani egy pótszíjat, a cseréléshez szükséges szerszámokkal együtt?
Megelőzés: rendszeresen ellenőrizd, szorítsd és tisztítsd meg a szíjat; illetve nem árthat megvizsgálni a csigák állapotát is. Olykor a korrózió létrehozhat rajtuk olyan durvább felületi részeket, amik rövid időn belül elkoptatják és kinyírják a szíjat.
Legyen nálad: hajós szerelődoboz, amiben megtalálható minden alapvető szereléshez szükséges eszköz.
#3 Túlmelegedő motor...
A lehetséges problémák és megoldásuk leírása folytatódik jövő héten!