Ismét jelentkezünk a hajók leggyakoribb hibáit, és azok kiküszöbölési lehetőségeit taglaló cikksorozatunk következő részével.
#6 Vibráció
Minél gyorsabban próbálsz menni, annál erősebb a vibráció. Az is előfordulhat, hogy látod, a motor nagyon igyekszik, a hajó mégis egyre lassabban megy.
Megoldás: Valószínűleg a hajócsavarral lesz a gond. Ha megsérül vagy egy része elhajlik, az okozhat egyenetlen menetet és vibrációt; lehet, hogy egy vontatókötél zavarja a tengelyt; illetve akár egy kisebb tárggyal való ütközés is elég fémet verhet le vagy deformálhat el ahhoz, hogy a hajtóerő ne legyen megfelelő.
Az is előfordulhat, hogy ugyan úgy tűnik, minden rendben a hajócsavarral, ám mégis van rajta elég sérülés és torzulás ahhoz, hogy kavitációt vagy vibrációt okozzon. Ha nem tudod kicserélni a hajócsavart – ami egyébként a vízen nem feltétlenül ajánlott – a legjobb amit tehetsz, hogy lelassítasz és igyekszel minél hamarabb visszajutni a parthoz.
Ha valamilyen zsinórféle – főleg ha monofil – egészen a hajócsavar-betétig bevette magát, akkor lehet, hogy le kell állítanod a motort, amíg le nem tudod venni és meg nem tudod tisztítani a hajócsavart. A legtöbb külső, és külső/belső motor elvisel valamennyi zsinórt, de ha már érezhető a teljesítménycsökkenés, akkor ne hanyagold el a dolgot, mivel akár végleges károsodáshoz is vezethet.
A külmotoroknál előfordulhat, hogy a hajócsavar-betét gumirésze elöregedik, és miatt nem tartja rendesen a betétet a helyén, aminek következtében csökken a teljesítmény. Ez esetben megint csak otthon kell majd szétszerelned és megnézned a dolgokat.
Megelőzés: hordhatsz magaddal egy tartalék hajócsavart, a cseréléshez szükséges eszközökkel. Ám ahhoz, hogy élesben sikeresen ki tudd cserélni, érdemes gyakorolnod otthon.
Legyen nálad: védőkesztyű és a csavar típusának megfelelő szerelőkulcsok
.#7: Nem tudsz váltani
Távolodsz a kikötőtől, és rányomsz a váltóra. A hajó nem megy át alapjárati sebességbe; a váltó nem vált.
Megoldás: ha elektronikus vezérlésed van, lehet, hogy kiment egy biztosíték. Ám mivel a kisebb hajók 90%-ában még mindig mechanikai kábeles biztosítékkal működő váltó van, valószínűbb, hogy megszakadt valahol az összeköttetés. Kezdd a vizsgálódást a sebességváltónál, nézd meg, hogy a kábel és a váltókar közötti összeköttetés rendben van-e a váltóházon. Ha belső korrózió miatt beragadt a kábel, mozgasd meg egy kicsit, hogy kiszabadítsd – vagy ha szükséges, válts kézzel a motornál / sebváltótóműnél –, csak figyelj rá, hogy ezután ne próbálkozz semmilyen extra manőverrel. Ha úgy látod, a probléma nem annyira a kábeleknél, hanem inkább a sebváltóműnél lehet, lehet, hogy konkrét sebváltómű hibáról van szó – amely esetben kint a vízen nemigen tudsz bármit is tenni.
Megelőzés: a sebváltómű hiba leggyakoribb oka a váltó-olaj hiánya, tehát pótold és cseréld rendszeresen az olajat. Rendszeresen nézd meg a kábelvégeket és más alkatrészeket is, és olykor szervizeltesd meg a kábelt.
Legyen nálad: sebváltómű olaj, kábelek, műanyag kötöző és pillanatragasztó, az összeköttetések gyors javításához.
#8: Nem működik a kormány
Elfordítod a kormányt, de a motor nem fordul; vagy pedig a kormány beragadt és nem mozdul.
Megoldás: a legvalószínűbb az, hogy a kormányzórendszerben kevés a hidraulikus folyadék, vagy szivárog valahol. Pótold a folyadékot, és ha valóban szivárgást észlelsz a konzolnál vagy egy csatlakozásnál a motor környékén, próbáld meg a csatlakozást megerősíteni. Ha a kormány nem mozdul, lehet szó mechanikai problémáról – valószínűleg a kormánymű kar csatlakozása lazult ki. Ha mechanikus kormányzórendszerrel rendelkező hajóról van szó, a kábelrendszeren belül bárhol felléphet probléma – a legjobb, ha az összes kábelt és huzalt átnézed.
Megelőzés: olykor ellenőrizd le a kormány-folyadékot, valamint nézd meg és kend át kenőanyaggal a mechanikus rendszereket.
Legyen nálad: egy plusz üveg hidraulikus folyadék és egy kisebb tölcsér.